Välkommen till webbutbildningen Anknytning och Trauma för grupper!

Utbildningen riktar sig till dig som i ditt arbete vill använda dig mer av anknytningsteori och kunskaper om mentalisering, känsloreglering och trauma.

I de filmer som du kommer att titta på sätter vi på oss anknytningsglasögonen när vi ser på barns utveckling och föräldraskap. Vad kan vi se med dem på näsan? Hur hjälper teorin oss att förstå de barn, unga och vuxna vi möter?

Efter den korta introduktionsfilmen ovan följer åtta filmer av varierande längd. När du sett en film kan du skriva ut arbetsbladet som hör till. Då får du innehållet i filmen i punktform, förslag på fördjupning och förslag på frågor som hjälper dig att koppla teori och begrepp till din arbetsvardag.

Nedan hittar du utbildningens studieplan.

Varma hälsningar

Lotta och Emma

Att bygga en gemensam plattform med kollegor

Studieplan för webbutbildning i grupp

Att omvandla kunskap till meningsfull kompetens är en process. Att få tid till fördjupning tillsammans med kollegor och samtidigt skapa en delad referensram är en del den i den processen.

Webbutbildningen Anknytning och trauma erbjuder flera sätt att närma sig begrepp och modeller. Du ser på egen hand filmer och läser korta avsnitt i en bok på och deltar sedan i planerade diskussioner i arbetsgruppen.

En utbildning i åtta delar

De åtta områdena ger tillsammans en god grund för att kunna använda sig av anknytningsteorin i socialt arbete:

  • Vad är anknytning?
  • Undvikande anknytning
  • Ambivalent anknytning
  • Desorganiserad anknytning
  • Kartan -Inre arbetsmodeller
  • Känsloreglering
  • Mentalisering
  • Trauma

Varje område har egen film och ett avsnitt i boken En liten handbok i anknytning. När du sett en film kan du skriva ut arbetsbladet som hör till. Då får du innehållet i filmen i punktform, förslag på fördjupning och förslag på frågor som hjälper dig att koppla teori och begrepp till din arbetsvardag.

Då börjar vi!

Utbildningen kan med fördel fördelas över en termin (fem-sex månader). Planera in en träff varannan vecka och lägg in åtta tillfällen under terminen. Avsätt ca 1 - 1,5 h varje gång.

Ladda gärna ner studieplanen som PDF för utskrift.

Studieplan för utskrift

Träff 1

Vad är anknytning?

På egen hand

  • Se filmerna Introduktion (4 min) och Vad är anknytning? (20 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Vad är anknytning?
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s 8-24)

Tillsammans (1-1,5 timmar)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 2

Undvikande anknytning

På egen hand

  • Se filmen Undvikande anknytning (15 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Undvikande anknytning
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 25-31)

Tillsammans (1 - 1,5 timmar)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de smågrupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 3

Ambivalent anknytning

På egen hand

  • Se filmen Ambivalent anknytning (19 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Ambivalent anknytning
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 32-39)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 4  

Desorganiserad anknytning

På egen hand

  • Se filmen Desorganiserad anknytning (15 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Desorganiserad anknytning
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 40-50)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 5

Kartan – inre arbetsmodeller

På egen hand

  • Se filmen Kartan (12 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Kartan
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 51-54)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 6

Känsloreglering

På egen hand

  • Se filmen Känsloreglering (35 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Känsloreglering
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 58-61)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 7

Mentalisering

På egen hand

  • Se filmen Mentalisering (28 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Mentalisering
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 61-64)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de små grupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Träff 8

Trauma

På egen hand

  • Se filmen Trauma (34 min)
  • Läs tillhörande arbetsblad till filmen Trauma
  • Läs i boken En liten handbok om anknytning (s. 66-86)

Tillsammans (1-1.5 h)

  • Sätt er två och två och diskutera det aktuella området utifrån frågorna i arbetsmaterialet (20 min)
  • Samlas i hela arbetsgruppen och diskutera det som framkommit i de smågrupperna samt annat som dyker upp kopplat till området (30 – 45 min)

Hör av er

I webbutbildningen ingår möjlighet att få handledning per telefon. Välkomna att höra av er med frågor som dyker upp.

Vi vill gärna också höra vad ni tycker omutbildningen!

Arbetsmaterial

Till flera av områdena har vi utvecklat arbetsmaterial som leder ytterligare fördjupning och implementering.

Varje arbetsmaterial innehåller:

  • En film för dig som yrkesverksam
  • En film för föräldrar
  • Tillhörande arbetsmaterial för dig som yrkesverksam
  • Arbetsmaterial för föräldern

De arbetsmaterial vi utvecklat hittills är:

Trygg bas och säker hamn
Hur pratar vi med föräldrar eller familjehem om anknytning?

Toleransfönstret
En hjälp för behandlare inom öppenvård, famljehemsvård eller hvb

Traumatiserade barn inom socialtjänsten
Vad behöver vi ta reda på? Vad kan vi göra?

Den goda cirkeln
Hur vänder vi utvecklingen och systematiserar vårt stöd?